söndag 21 februari 2010

Guitar Hero & Zoega-kaffe

Idag har inte varit en bra dag för Erika. Inte alls faktiskt.

Nu sitter vi i alla fall hos Fredrik & syrran och spelar Wii. Guitar Hero, om man ska vara mer exakt. Skönt att komma ur huset emellanåt. Och på tisdag håller jag tummarna för att Mischie kommer och läser lite Handel med mig. Om det är fint väder kanske jag får kidnappa med henne ut på en promenad också...

Jag har en fråga:
Varför börjar man prata om sig själv i tredje person när man pratar med barn?
"Nu ska mamma byta blöja på dig" eller "Nejmen, spydde du på pappa?"
Är det för att han ska lära sig att jag är mamma, Lasse är pappa, Lars är morfar, Berit är mormor osv... eller blir man bara allmänt efterbliven och kan inte längre säga "mig" eller "jag"?

Och sen har jag en fråga till:
Varför höjer man rösten en oktav när man pratar med barn?
Tror man att de förstår bättre då? Eller vill man att de ska börja prata så när de blir äldre?

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar