torsdag 14 januari 2010

Sorgligt farväl

Idag tog jag farväl av Brita, eftersom jag inte längre behöver gå till henne längre.
Hon har i alla fall varit (och är fortfarande) en klippa när jag behövt eller undrat över något. Jag hoppas ni andra där ute haft lika bra barnmorskor!

Efter besöket i Likenäs åkte jag & Wille raka vägen till Johanna och Samuel. Drack lite kaffe och åkte därefter hem, två overaller rikare :) Tack så mycket för att vi får låna dem!
Nu har syrran nyss varit här på ett icke-kaffebesök, och snart kommer (förhoppningsvis) Marie & Maria hit på fika!

Dagen har överlag varit en bra dag, riktigt skönt. Hoppas morgondagen blir minst lika bra!

Dagens tips handlar om förlossningen.
Skriv gärna ett förlossningsbrev och ha med dig när det är dags.
Men var öppen för förslag, säger jag bara!
Man kan omöjligt veta vilken bedövning man vill ha innan, eller om man ens vill ha någon alls.
Och försök inte spela superhjälte. Att föda barn handlar inte om hur mycket smärta man orkar uthärda, utan om du känner att du inte orkar mera ska du tala om det så att man kan diskutera vilken bedövning som passar bäst för just dig och det skedet du befinner dig i!
Sen kan jag även tipsa om TENS-apparaten. Utan den hade jag nog inte klarat av värkarna innan jag åkte in till förlossningen. Däremot tyckte jag inte alls att den hjälpte när värkarna blev starkare i öppningsskedet.
Tala även med din partner (eller den som ska vara med på förlossningen) om hur ni ska kommunicera för att han ska förstå och kunna förklara för barnmorskorna vad du vill. Under värkarbetet orkar man kanske inte prata och det är då en bra idé att ha tänkt ut något i förväg som gör att han eller hon ändå förstår vad du menar. Ha gärna tecken som betyder olika saker, som du lätt kan visa med hjälp av händer och armar.
Det sista jag vill påpeka är att om du inte känner dig absolut nöjd med din barnmorska ska du tala om det och be om en ny. Att ha en barnmorska man trivs med och litar på är guld värt i den utsatta situation du kommer att befinna dig i. Under de där timmarna är det du som bestämmer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar