tisdag 12 januari 2010

Råd & Rön

När jag var gravid läste jag måste bloggar författade av unga mammor, kanske främst för att få en inblick i hur det faktiskt är att vara just en ung mamma.
Dock fanns det inte många som faktiskt kom med några goda råd, som kunde tipsa om saker som man kanske inte tänker på i förväg eller liknande. Det var mest om deras vardag med barnen, som självklart också även hjälpte att få en bild av hur det kommer att bli, men jag ville ha mera.
Därför tänkte jag hädanefter ge er blivande mammor något tips varje dag, allt från amningsbhar till förlossningsförberedelser. Nu säger inte jag att jag är en allvetare på något sätt, men om jag kan hjälpa någon, om så bara en enda människa, genom att berätta om mina egna erfarenheter gör jag det mer än gärna!

Så idag tänker jag ge ett tips till alla storbystade blivande mammor där ute:
Köp en ordentlig amningsbh! En med ordentligt stöd och med rymlig plats för amningskupor. Den får hellre vara lite stor än för trång, eftersom trånga kläder kan medföra mjölkstockning. Undvik byglar, eftersom dessa har en tendens att skava på stora bröst, och kan även klämma mycket på brösten.
Köp aldrig heller en bh utan att först prova den! Ska man köpa en bh och har haft stora bröst sedan tidigare är brösten förmodligen ännu större än vad man egentligen tror. Sannorlikheten att du kan gissa dig till rätt storlek är ganska liten. Tänk mer på komfort än utseende när det är dags för köp av bh,
och köp ingen förrän mjölken runnit till ordentligt!
Jag hade E-kupa innan jag blev gravid, och nu har jag fått köpa en H-kupa för att den ska passa. Det är en amningsbh av märket Anita en bh jag verkligen kan rekommendera! Den har breda axelband, breda band runt ryggen, inga byglar och är ganska svår att dölja, men den är hur skön som helst och ger ett gudomligt stöd! Dessutom är den faktiskt ganska snygg ;)

2 kommentarer:

  1. ååh va kul! nu ska det läsas varjedag, fast de gör jag redan (:

    SvaraRadera
  2. Trevligt med tips för oss som ligger lite efter (även om vi inte är lika unga... ;) ). Fråga: Var hittade du din kära amnings-bh då?
    Köpte mina i förväg... :/ Bara att hoppas att de passar till en början iaf. Sköt om dig/er - hoppas vi får tillfälle att ses snart!

    Kram från A. i föräldragruppen

    SvaraRadera