onsdag 15 april 2009

Gräsmarksbo?

Idag har jag hittat mitt drömhus.
Jag tänkte flytta in redan idag. Bra va?

Jag kan ju ta det från början. För många veckor sedan, när jag var i skolan, tog Lasse en tur till Gräsmark och tillbaka efter att han släppt av mig. Inte för att han hade något ärende där, utan mest för att han tycker om att se sig omkring. Han talade sedan om att han åkt förbi ett urmysigt ställe, en sjö med massa hus runt. Vi åkte dit några dagar senare och kikade runt lite, och vi blev väl lite smått förälskade i alla hus som låg efter sjön. Vi har även sagt, båda två, att när vi ska flytta till hus ska det bli ett timmerhus. Ett timmerhus lite avlägset, helst vid en sjö.
Igår, när vi satt hos barnmorskan så läste jag torsbybladet. Jag hade redan läst det ett flertal gånger då det utkom redan förra veckan, men jag bläddrade snabbt igenom det och skuggade över annonserna en gång till. Då upptäckte jag en annons jag inte sett tidigare, om ett timmerhus som fanns att hyra vid Grässjön. Varken jag eller Lasse visste vart det låg, men vi bestämde oss för att ringa och höra efter.
Jag ringde lite senare under dagen och fick prata med en utomordentligt trevlig karl som berättade att huset låg precis vid den sjön där vi åkt och drömt oss bort några veckor tidigare. Huset låg 500 meter från sjön, ett timmerhus från -88 som knappt var använt. Vi bestämde oss för att komma och titta redan nästa dag, alltså idag.
Jag har sovit dåligt inatt och varit spänd hela dagen. Kanske är detta vårt framtida hus där vi och våra barn ska bo?
Och det hoppas jag verkligen. Redan när vi svängde upp på gården och jag fick se huset visste jag att "där vill jag bo". Och efter att ha inspekterat de 2 sovrummen, det enorma vardagsrummet med den öppna spisen, köket med vedspisen och de fina skåpluckorna & den jättelika duschen, gjord för troligtvis 10 man, var jag ännu mer säker. Det var här jag ville att mina framtida barn skulle växa upp, så var det bara. Avlägset utan några nyfikna grannar som kan smyga sig på, med skogen alldeles bakom huset en mysig uteplats i Gräsmark; där hade jag hittat mitt hus.

Förhoppningsvis blir det vi som får det, men då det fanns många andra spekulanter törs jag inte hoppas på för mycket. Jag är bara rädd att aldrig få känna den känslan igen...

Så, vi håller tummarna för att han väljer oss och att vi får flytta in där till sommaren :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar