fredag 11 september 2009

Är jag intill döden trött

Jag har av någon anledning fastnat för en viss lyriker, nämligen en dam vid namn Harriet Löwenhjelm. Hennes liv är så otroligt fascinerande på många sätt, men jag kan för mitt liv inte förstå hur jag ska kunna förmedla detta till mina kära klasskamrater när jag en vacker dag ska ha en muntlig redovisning om just denna kvinna.
Kort sagt kan jag berätta att hon under hela sin livstid känner sig ensam, hon längtar efter den sanna kärleken men lyckas aldrig hitta den. Vid 26 års ålder får hon diagnosen lungtuberkulos, vilket förändrar hennes liv drastiskt. De kommande åren spenderar hon på olika Sanatorium (sjukhus där de främst isolerade människor med lungtuberkulos) i både Sverige, Danmark och Norge. Hennes 31:a födelsedag blir hennes sista, och bara några månader senare dör hon. Då har hon varit sängliggande i två år.

Kanske låter hennes historia inte lika intressant i så kortfattat format, men jag har i alla fall av någon anledning fastnat för den och jag tänker gräva efter allt jag kan inför redovisningen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar